CQ:S FLYTT & STÄD ABCQ:S FLYTT & STÄD AB
info@cqsflyttostad.se
0155 - 67 04 24
08.00 - 20.00
Sörmland

Frågor & Svar

  • Hem
  • Frågor & Svar
Frågor & Svar

Frågor gällande hemstädning

Detta ingår i vår hemstädning av alla rum: Dammtorkning av tavlor, fönsterbräden, avtorkning av synliga fläckar på dörrar och på möbler med fria ytor. Dammsugning av klädda och stoppade möbler, golv och mattor. Vi torkar även av alla golv och golvlister, tömmer papperskorgar och avfläckar speglar som är upptill 1 x 1 meter.

Detta ingår i vår hemstädning av kök: Rengöring av diskbänk, arbetsbänk och spis. Avtorkning av kran och kakel, även synligt smuts på köksluckor, både in och utvändigt. Utvändig rengöring av kyl och frys (vid behov), tömning av sopor och avtorkning av vitvaror samt fläkt.

Detta ingår i vår hemstädning av badrum: Rengöring av badkar, duschkabin, handfat och toalett. Rengöring utvändigt av vitvaror.

I samband med bokningen får du en checklista med vad som ingår i hemstädning. Har du några speciella önskemål som inte står på checklistan diskuteras detta vid bokningen.
En återkommande hemstädning är precis vad namnet antyder, att vi kommer och utför städning hemma hos dig med jämna mellanrum. En kontinuerlig hemstädning med mellanrum på två till fyra gånger per månaden brukar vara det optimala valet för att alltid hålla hemmet rent och fräscht. Men givetvis är det upp till dig hur ofta eller sällan du vill att vi kommer och städar hos dig. Bokning av hemstädning är bindande och kan enbart ändras minst 72 timmar innan den bokade tiden. Men däremot har vi ingen uppsägninstid för den återkommande hemstädningen, vilket gör att du inte behöver oroa dig för att inte kunna avsluta din tjänst när du vill. Det viktigaste är att uppsägningen ska lämnas in till oss skriftligen via vår mail info@cqsstadservice.com eller eller i vår kundportal.
Vi har inga krav på att du som kund behöver vara hemma när vi utför hemstädningen, utan det är helt upp till dig hur du vill göra. Du behöver alltså inte vara hemma när vi städar, inte ens vid första städningen behöver någon vara hemma såvida vi har fått rätt instruktioner angående städmaterial och exakt vad som ska göras i just ditt hem.

En del kunder kan tycka att det är skönt att inte vara hemma när vi städar, för att inte känna sig i vägen. Många föredrar att få komma hem när städningen redan är utförd, medan andra gärna vill vara hemma under tiden som vi är där och städar.
Om du vill omboka ett städtillfälle ska det ske senast 72 timmar i förväg. Du kontaktar då oss så löser vi det med ny tid som passar. Om du vill avboka en tid skall det göras skriftligen minst 72 timmar innan städtillfället till någon av våra arbetsledare via e-post till info@cqsstadservice.com eller kundportal. Vid akut avbokning pga. sjukdom eller annat kontakta oss gärna via mobiltelefoner samt mejl så fort som möjligt. Vi ser till att bekräfta att vi mottagit meddelandet så fort vi kan.
Om du har ett inbokat städtillfälle som infaller på en röd dag/helgdag eller vid en storhelg kommer det tillfället ställas in per automatik. Vi ber dig därför att kontakta oss så ser vi till att flytta städtillället till en annan dag när det kan passa. De röda dagar och storhelger som automatiskt ställer in städtillfällen är: Nyårsdagen, Påskdagen, Kristi himmelfärds dag, Nationaldagen, Midsommardagen, Juldagen. Så om du vet om att du har ett städtillfälle inplanerat någon av dessa dagar ber vi dig kontakta oss för att ändra datum.

När du kontaktar oss för att boka in en hemstädning ser vi gärna att du samtidigt informerar oss om eventuella husdjur. Anledningen till att vi vill få den informationen direkt är för att kunna anpassa vilken personal som kommer hem till dig och utför städningen. Det beror på att vi tar hänsyn till allergier och därför är det bra för oss att få information om husdjur direkt vid första kontakten.

Som kund hos oss är det bra att veta om att husdjur/pälsdjur i hemmet kan medföra en extra avgift vid städning, beroende på nedsmutsning. Om du vill veta mer om våra hemstädningar hos dig som har husdjur är du välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.
När du anlitar oss på CQ för hemstädning i är det viktigt att veta att du som kund står för eget städmaterial. Det gör att du kan välja städprodukter själv utifrån vad du vill att vi ska städa ditt hem med. Men om det här alternativet inte är möjligt kommer vi givetvis hjälpa till med en utkörning och förbrukning av våra egna rengöringsmedel och städredskap. Om du vill veta mer om vilka produkter som ingår och vad det kostar är du välkommen att kontakta oss för mer information.

I texten längre upp på hemsidan kan du ta del av vad som ingår i våra hemstädningar. Om du skulle ha önskemål på extra tjänster som inte ingår, till exempel städning invändigt i ugn, skåp samt kylskåp och frys, vänligen meddela oss det i förväg. På så sätt kommer städningen bli smidigare och du kommer få ett korrekt prisförslag lämnat till dig. Alla extra tjänster som tillkommer utöver det som ingår i hemstädningen sker dock på löpande timdebitering.
Vårt mål är givetvis att du alltid ska bli nöjd med den städning vi utför och det jobb vi levererar. Vi ser alltid till att vara effektiva och noggranna i vårt arbete, oavsett vilken typ av städning det handlar om. Men om du mot förmodan skulle uppleva att du inte är nöjd med städningen lämnar vi alltid en städgaranti på 36 timmar efter att städningen är utförd. Det betyder att om du inom de kommande 36 timmarna inte upplever att du är nöjd med tjänsten kan du kontakta vår kundtjänst via mail så hjälper vi dig på bästa sätt med en lösning. Vill du veta mer om hur vår städgaranti fungerar? Då är du välkommen att kontakta oss för mer information.
Självklart går det bra! Dessutom har vi specialerbjudanden för dig som vill bli kund hos oss. Kontakta oss för mer information om våra prova på erbjudanden.
Frågor & Svar

Frågor gällande flyttstädning

Det finns mycket att tänka på innan en flyttstädning, men det viktigaste är att veta att innan en flyttstädning kan utföras ska den som bor där ha tömt bostaden på saker och möbler. Helst vill man när utför flyttstädning att bostaden ska vara tom på saker och att även skåp och lådor ska tömmas för att vi ska kunna göra rent inuti dessa. Står det saker i vägen blir det svårt för oss att utföra vårt arbete och det kan vara bra att tänka på att det gör att flyttstädningen även tar längre tid.

Det är också bra att tänka på att om ni vill att vi städar bakom kyl, frys, spis eller tvättmaskin/torkmaskin ska ni dra fram dessa. Om badkaret har front, ska ni demontera den innan städningen. Kyl och frys skall ni också avfrosta, annars går det att lägga till det för en extra kostnad.
Det mesta du kan tänkas behöva få gjort i form av städning kring en flytt ingår i vår flyttstädning. Nedan följer en lista av vad som ingår:

Detta ingår i städningen av samtliga bostadens rum:

Avtorkning av garderober, skåp och lådor, detta såväl in- som utvändigt (dock endast invändigt om det är tomt).
Rengöring av golv, socklar, lister samt dörrar och dörrkarmar.
Rengöring av element, framsida såväl som bakom.
Rengöring av klädkammare inklusive avtorkning av hyllor (dock endast invändigt om det är tomt).
Avtorkning av elskåp, vägguttag och strömbrytare.
Rengöring av ventil (dock endast det som är synligt).
Väggar dammas och eventuellt spindelväv tas bort.
Avtorkning av trösklar.
Detta ingår i flyttstädning av kök:

Rengöring av spis, ugn, värmeskåp och galler (rengöring av plåtar ingår ej).
Spisen dras fram och ytan bakom rengörs (kom ihåg att specificera spishällen vid bokning. OBS! Spisen dras fram och rengörs bakom såsom på sidor endast om det finns inte risk för skada på golvet)
Rengöring av kyl- och frysskåp såväl in- som utvändigt, även under (dock endast invändigt om det är tomt och avfrostat).
Rengöring av köksfläkt, ventil (ej inuti), arbetsbänkar och diskbänk.
Rengöring av diskmaskin in- och utvändigt (ej bakom, och invändigt endast om det är tomt).
Avtorkning av köksskåp, lådor, luckor och snickerier (dock endast invändigt om det är tomt, gäller också besticklådor).
Rengöring av fast belysning .
Rengöring av ventil (dock endast det som är synligt).
Rengöring av golv, socklar, lister och dörrpartier.
Rengöring av element, framsida såväl som bakom.
Detta ingår i flyttstädning av badrum, toalett och tvättstuga:

Rengöring/avkalkning av kakel och klinker.
Avtorkning av väggar.
Rengöring av toalettstol och tvättställ.
Rengöring av badkar in- och utvändig samt under (front till badkar eller jacuzzi demonteras och monteras av kunden).
Rengöring av fast belysning.
Rengöring av golv, socklar, lister och dörrpartier.
Avtorkning av badrumsskåp samt putsning av speglar (dock endast invändigt om det är tomt).
Rengöring av bidé.
Avtorkning av rör.
Rengöring av tvättmaskin/torktumlare in- och utvändigt samt bakom (dock endast invändigt om det är tomt).
Rengöring av ventil (dock endast det som är synligt).
Rengöring av element, framsida såväl som bakom.
Rengöring av golvbrunn (även inuti).
Fönsterputsning ingår i vår flyttstädning och detta utför vi:

Putsning av fönster, samtliga sidor (två, fyra eller sex sidor, fönster som ej går att öppna tvättas inte inuti, endast in- och utsida utförs då).
Rengöring av fönsterkarmar.
Avtorkning av fönsterbrädor.
För att undvika repor på fönsterglas använder vi INTE klickskrapor vid fönsterputsning. Klickskraporna kan användas efter en skriftlig bekräftelse från kund via mejl.
Vid bokningen får du en checklista över vad som ingår i städningen.
Ja, fönsterputs ingår i flyttstädning. Det är bra om vi vet ifall det finns fönster som är svåra att öppna, eller som kanske inte går att öppna. Vi torkar av insida, utsida och mellan glas samt fönsterkarmar inne.


Vi rekommenderar att man bokar en flyttstädning så tidigt som möjligt för att man ska få en garanterad tid. Sista veckan i månaden blir vi fort fullbokade, så tänk på att boka i god tid. Så med andra ord – vill du garanterat få din bostad flyttstädad en viss dag är det bra att planera en bit i förväg.

Ja, vi har med oss städmaterial och det ingår i priset. Det tillkommer en extra kostnad för det vid beställning som du får veta vid bokning av flyttstädning.
Ja, vi erbjuder 3 dagars städgaranti som vid behov går att förlänga. Detta gäller på all vår flyttstädning.
När du kontaktar oss för att boka in en hemstädning ser vi gärna att du samtidigt informerar oss om eventuella husdjur. Anledningen till att vi vill få den informationen direkt är för att kunna anpassa vilken personal som kommer hem till dig och utför städningen. Det beror på att vi tar hänsyn till allergier och därför är det bra för oss att få information om husdjur direkt vid första kontakten.
När du anlitar oss på CQ för hemstädning i är det viktigt att veta att du som kund står för eget städmaterial. Det gör att du kan välja städprodukter själv utifrån vad du vill att vi ska städa ditt hem med. Men om det här alternativet inte är möjligt kommer vi givetvis hjälpa till med en utkörning och förbrukning av våra egna rengöringsmedel och städredskap. Om du vill veta mer om vilka produkter som ingår och vad det kostar är du välkommen att kontakta oss för mer information.

Nej, dessa ingår inte i standard flyttstädning, men det går bra att lägga mot en extra kostnad. Fråga gärna oss mer.
Det är olika hur lång tid flyttstädning tar och det går inte att säga exakt hur lång tid städningen tar. Allt beror på t.ex typ av fönster, hur nedsmutsat det är och hur stor bostaden är. Om ni vill att vi blir klara vid ett visa tid får ni meddela oss detta och vi kommer göra allt vi kan för att tillgodose ert önskemål. Generellt är det bra att boka flyttstädning så det finns gott om tid att få bostaden skinande ren för nästa boende.
Det är upp till er om hur ni helst vill göra, ni kan möta upp personalen på plats och sedan komma överens om hur ni vill göra efter städningen. Ni kan även lämna nycklarna på vårt kontor innan städningen.
Frågor & Svar

Frågor om RUT-Avdrag

Vii hjälper er och ansöker om RUT-avdrag åt kund och avdraget sker direkt på fakturan. Ansökan gör Städgiganten genom att skicka in kundens personnummer till Skatteverket och sedan får kund bekräftelse per post från Skatteverket att bolaget sökt RUT-avdrag i kundens namn. Det belopp som ska betalas på fakturan är beloppet efter RUT-avdraget.
För att utnyttja RUT-avdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Även fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr för kortare eller längre tid räknas som bostad. Du behöver inte äga bostaden som du bor i för att ha rätt till RUT-avdrag. Om du har dubbel bosättning räknas båda bostäderna som bostad. Du kan även få RUT-avdrag för arbete i dina föräldrars bostad om du har betalat för arbete. Du kan dock inte få RUT-avdrag för arbete utfört i ditt barns hem.

Sedan 1 januari 2021 är taket för rutavdraget 75 000 kronor per person och år.
• Du måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång
• Du, eller din förälder, ska använda bostaden som permanent bostad, fritidsbostad eller liknande.
• Du ska vara bosatt i Sverige och betala skatt här (obegränsat skattskyldig) eller bo utomlands men välja att beskattas i Sverige enligt inkomstskattelagen (begränsat skattskyldig).
• Du ska ha rut-avdrag kvar att utnyttja.
• Du måste betala tillräckligt med skatt för att kunna få dra av för rutarbete.
• Ett dödsbo kan få rutavdrag men enbart för arbete som är utfört före dödsfallet.
Frågor & Svar

Frågor om Företaget Avtal, ekonomi och övrigt

CQS FLYTT & STÄD AB är verksamma i hela Södermanland med omnejd. Vi har vårt huvudsäte i Nyköping. Men har kontor på följande orter:
- Nyköping
- Oxelösund
- Trosa
- Katrineholm
- Norrköping
- Eskilstuna
- Linköping

Men vi utför även flyttningar och andra tjänster över hela landet.
Ja, vi använder miljömärkta medel och vi försöker använda så lite medel som det bara går. Vi kan använda annat medel vid önskemål.
Va vi är ett auktoriserat bolag. Vi utbildar fortlöpande vår personal för att hela tiden vara uppdaterade på vad marknaden efterfrågar och säkerställer att vi efterföljer vår kvalité och miljöpolicy.
Om du som kund vill säga upp avtalet med oss så är det ingen uppsägningstid som gäller. En uppsägning ska vara skriftlig och sker till oss via mail info@cqsstadservice.com eller kundportal.
Det brukar tar från 1 till 3 dagar för att hantera ärendet och göra en återbetalning till kundens bankkonto.
Skatteverket kan inte bedöma om kostnaden för material och resa är inbakad i priset för arbetskostnaden och kan därmed inte godkänna utbetalning av rutavdrag om man inte kan specificera på fakturan att man tar betalt för resa och material. Ej rätt till rutavdrag på inställelseavgiften.

Det tillkommer en inställelseavgift på 349 kr inkl. moms för privata kunder. I inställelseavgiften ingår: amortering, resekostnader och administration.
Vi behöver det för att vi ska kunna ansöka om RUT-avdraget och för att vi ska kunna ta en kreditupplysning. Vissa kunder har inte rätt till RUT och vissa är inte kreditvärdiga.

Ja. Vi är fullförsäkrade för både företaget, våra anställda och våra kunder. Är olyckan framme så är vi välförsäkrade.
Ja vi har kollektivavtal mot alla våra anställda.
Har du betalningsanmärkningar erbjuder vi enbart förskottsbetalning.
Engångsjobb (flyttstädning, storstädning osv): 10 dagar
Veckostädning (fast kund): 25 dagar
Företag: 30 dagar
Eller vid serviceavtal med företag kan andra betalningsvillkor disku.teras

Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i formuläret så återkommer vi!